Jalan-jalan Penang


Assalamualaikum....


Rasa sudah lama tidak ke utara, so kali ni aku nak pergi jalan2 makan angin di Pulau Pinang...


Aloha~

muka excited nak lalu atas jambatan ni...hehee

Ni sedikit info mengenai jambatan Pulau Pinang ni.

Jambatan Pulau Pinang merupakan jambatan yang terpanjang di Asia Tenggara dan ketiga terpanjang di dunia. Ia adalah sepanjang 13.5 kilometer di mana 8.4 kilometer daripadanya merentasi laut. Ia menghubungkan Lebuhraya Jelutong di Bayan Lepas, Pulau Pinang dengan tanah besar semenanjung di Seberang Prai.

Yeayyy... dah sampai kat jambatan Pulau Pinang!
Kerja pembinaan jambatan ni bermula pada tahun 1982 dan siap dibina pada tahun 1985, hanya 3 tahun sahaja dan ia memakan belanja sebanyak RM 850 juta. 


snapshot
Jambatan ini membawa kebanggaan kepada negara. Ia diakui sebagai pencapaian kejuruteraan yang cemerlang di dunia. Ini adalah kerana struktur tengahnya merupakan antara jambatan kabel-penahan (''cable-stayed bridge'') yang terawal di dunia.

baru lepas hujan ni

Ia mula dibuka pada 14 September 1985 untuk kenderaan awam. Sebelum tahun 1985, Pengangkutan utama untuk pergi ke pulau ialah feri yang masih beroperasi sehingga sekarang.


Bersantai-santai sambil tangkap gambar kat pantai batu feringgi..
Cantik view kat sini!
we gonna fly~
weyh macam ada ikan jaws je kat dalam air tuh!....erk
say cheese!
Me, Myself & I
peace yaw!
Kami di Miami uolls! ;p
we will rock you!
Lepak sat kat Hard Rock. FYI, Hard Rock Hotel Penang ni adalah hotel Hard Rock yang pertama kat Malaysia, dibuka pada September 2009. Selain Penang, ade jugak di KL & Melaka. Sekarang ni ade lebih kurang 175 hard rock cafe di 53 negara seluruh dunia....Banyak tuh!




sand bar
besaqnya pasu bunga!

 perfect chill out place for holiday!
pasir putih di persisiran pantai
havoc havoc!

hot bikini babes yaw!
perjalanan balik kami naik feri
Perkhidmatan feri di Pulau Pinang ni merupakan yang tertua di Malaysia..Ia mula di gunakan pada tahun 1894 oleh pengusaha persendirian Encik Quah Beng Kee dan saudara-saudaranya..namun pada ketika itu difahamkan reka bentuk feri bukanlah seperti yang kita lihat pada hari ini..tentunya jauh berbeza dan kurang teknologinya...


In a nutshell, memang syok melihat keindahan bandar George Town dengan kerdipan lampu-lampu sayup-sayup di tinggalkan oleh perjalanan feri...dapat dirasa keheningan bayu laut pada waktu malam dan ianya suatu pengalaman yang menyeronokkan..


k.Bye Penang!



Comments

Popular posts from this blog

Gunung Silipat, Betong Thailand

Part 1 : Pendakian ke Kem Baha

Rumah Salji, Bukit Cerakah Shah Alam

Asykar Pencen!

Bukit Keluang, Besut

Jumaat Di Kota Mekah

BAHASA HIKERS

Air Terjun Lepoh, Hulu Langat