Diari Sepanjang 2017!



Assalamualaikum....




Tahun 2017 pun hampir melabuhkan tirainya. Aku rasa tahun 2017 ni adalah tahun yang terbaik sepanjang hidup aku! Banyak benda berlaku yang aku sendiri pun tak sangka aku boleh capai sepanjang tahun ni.


Aku rasa ni adalah tahun aku paling gila travel merata! Hati paling kering gamble beli tiket flight last minute & mintak cuti kat boss! Nasib baik tiada lagi insiden tiket flight kena burn. hahaaa... Dapat pergi menjelajah ke kota Bangkok, Ayutthaya, Khao Yai. Pergi ladang bunga matahari yang sangat cantik kat Thailand! Sambut birthday & naik menara KL bersama Adam. Hiking ke Pine Tree Hill, CBL, Stong, Baha, Ayam dan bukit Keluang. Naik houseboat di Royal Belum dan menjelajah tasik banding.


I miss you!


Aku pun tak sangka dapat pergi gunung yang aku idamkan selama ini iaitu Gunung Rinjani! Lepas tu dapat juga pergi ke Flores, iaitu tempat yang aku nak sangat pergi terutamanya Pulau Padar, pantai pink & Pulau Komodo! Alhamdulillah di atas kurniaan rezekimu ya Allah! Finally, impian yang tertangguh dapat ditebus juga. Aku join trip ni pun memang last minute. 

Pulau Padar in Backpackerz Magazine

Disebabkan kecewa dengan insiden tiket flight aku burn tahun lepas, aku nekad nak pergi juga tahun ni! Kebetulan adik aku, Arip nak repeat lagi sekali naik Rinjani, aku pun follow ikut group dia, B88 outdoors. Memang berbaloi sebenarnya kalau nak repeat pergi Rinjani. Sebabnya, view yang sangat cantik & porter memang bagi layanan terbaik masa kat atas gunung Rinjani tu macam tetamu vip! Awesome weyh!

Tapi bagi aku cukup lah sekali jer aku sampai puncak Dewi Anjani tu! Nak naik dia memang seksa! Time tu aku memang dah bersepai, pewai teruk! Nasib baik ada gogo Hafiq yang baik hati, towing tarik aku sampai puncak! hihii.. Kalau tak, puncak ke mana, aku pun entah ke mana namatey tak larat punya pasal! hahahh.. Next time kalau nak pergi lagi, aku nak ke Tasik Segera Anak je & air terjun kat sekitar Lombok sebab haritu tak sempat pergi. 


Puncak Rinjani 3726 MDPL


Lepas tu dapat pergi backpacking trip ke Filipino dengan sahabat-sahabat baik aku sejak sekolah. Lenda, Xue Li, Musz & Tiqah. Setahun juga planning untuk trip ni. Berenang dengan whaleshark, main canyoneering, jalan-jalan dan menjelajah sekitar Bohol, Oslob dan Cebu! 

Then, last minute juga join trip mendaki ke Gunung Kerinci atas ajakan Tony. Pengalaman paling manis dapat berdiri di puncak gunung berapi tertinggi di Indonesia bersama team Acah-acah Hikers! Hati aku pun dah tertinggal kat Puncak Kerinci tu! Eh ehhh.. Ade ke sesiapa yang sudi nak kutip balik hati tu? :p

Tapi, jangan mati dulu sebelum sampai ke Puncak Gunung Kerinci! (kata-kata pujangga masyarakat Jambi)

Puncak Kerinci 3805 MDPL

Finding Mr Right, aku just go with the flow. Biarlah masa yang menentukan. Mencintai tak semestinya memiliki. Moga kau bahagia! Redha & pasrah. Maybe we are not meant to each other. Ada nampak mamy happy? Ehh ehh.. Aku tahu tuhan tak bagi apa yang aku mahu, tapi Dia beri apa yang aku perlu. Allah adalah sebaik-baik perancang kerana Allah lebih mengetahui apa yang terbaik buat Kita. Siapa kita untuk menolak takdir? After all, He knows all.




“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui.” (Al-Baqarah: 216)



“You like someone who can’t like you back because unrequited love can be survive in a way that once-requited love cannot.” (John Green)



Tahun ni juga aku dapat menulis blog, artikel dan travelog dengan lebih banyak dan tersiar di website, majalah dan surat khabar. Menjadi suatu kepuasan bila aku dapat share pengalaman dan pengembaraan aku dengan lebih ramai orang. 


Artikel Flores di Majalah Backpackerz


Sepanjang pengembaraan, banyak perkara yang aku pelajari, tak kisah la sama ada mengembara di tempat sendiri ataupun di tempat orang. 
Jauh atau dekat bukan ukuran. Bagi aku apa yang aku dapat daripada setiap trip tu dan dengan siapa aku pergi tu yang amat bermakna. Susah senang bersama, dapat belajar urus kewangan walaupun bajet ciput, disiplin masa, budaya yang berlainan dan berani meredah & buat keputusan dengan cepat.




Artikel Kerinci di Akhbar Sinar Harian, sisipan Libur

Mengenai misi ke Antartica, aku hanya berserah jer. Tak la terlalu berharap. Dapat ke pusingan separuh akhir ni rasanya sebab luck juga lah! kalau ikutkan fitness, aku boleh, tapi memang kelaut skit! hahaa.. Tapi aku akan cuba usaha untuk buat yang terbaik untuk ke peringkat final top 5! Teruja, debor & tak zabarr pula rasanya nak main ais salji, jumpa singa laut & penguin kat Kutub Selatan tu! hahaa.. Berkobar-kobar pula aku nak start tulis journey pasal Ratu Ais ni! #Aweeta2018  Bila lagi kan nak cabar diri buat kerja gila macam nih? :p



 Tapi bila tengok calon-calon lain pun aku dah gerun sebenarnya! Bukan biasa-biasa dorang ni! Background yang hebat & fit belaka! Aku kena start training dari sekarang nih! Tapi jika itu dah tertulis rezeki aku, memang ia takkan kemana. Kalau ia telah ditetapkan bukan rezeki kita, makanan yang nak disuap ke dalam mulut pun boleh terjatuh? an an

Bersama idola, Dr Sharifah Mazlina, The Expeditor

Tanda sokongan padu korang kat aku bagi menjayakan misi Ratu Ais 2018 ni, korang boleh la mendaftar untuk 'Aweeta Charity Run'. So, jom ramai-ramai memeriahkan larian ni. Hadiah yang menarik menanti anda! Ni link untuk register :






Kadang aku stress juga pasal kerja aku sekarang ni. Berhadapan dengan pelbagai kerenah orang. Aku harap permohonan aku nak pindah balik ke KL diluluskan segera. Doakan aku ye! Aku nak belajar pasal benda lain pula yang boleh meluaskan lagi pengalaman dan ilmu aku dalam bidang kerja aku. Rasa macam nak sambung belajar pun ada. Teringin nak study kat overseas. Tapi macam tak de moral support jer. hahaa

Mereput aku lama-lama duk di sini. Ulang-alik drive 8-9 jam balik KL sensorang. Duduk jauh dari keluarga, dari rakan-rakan seperjuangan. Bila memasing share gambar keluar lepak, hiking sana-sini, aku dok perati jer!... Sabo2!

Tapi aku ada satu lagi impian yang dah lama terpendam. Trekking di Himalaya! Aku harap plan nak pergi ke 'Annapurna Based Camp' termakbul. Hope my dream will come true! Inshaallah! Then, dah boleh la kot fikir untuk settle down & make a move! Move on, move off..

ya I like to move it, move it.... (sambil nyanyi lagu Madagascar)


More to come. Yeayyyy taaa zabar nak tick my next bucket list, 100 things to do before i die!


Senarai Baldi Saya! 




See you next year 2018!






Comments

  1. kenapa gambar aweta kat atas tu lebih terang & cantik. Edit ke ?

    ReplyDelete

Post a Comment

Thanks for your comment!

Popular posts from this blog

Snowalk i-City

Bukit Larut Taiping

DENAI TIGA PUTERI

Bukit Gasing 2.0

Hiking Gunung Datuk!

Hiking Bukit Kutu

Trip rumah bot di Royal Belum!

Ada Apa dengan Tadom Hill, Banting?