Gunung Merapi tour Pt-5

Assalamualaikum

4 April 2016, Isnin 3.00 am

Hari ke-3 backpackers kental trans Java. Lebih kurang jam 3.00 pagi, kami sampai di stesen terakhir di Kota Jogjakarta. Kami dijemput oleh Pak Supir, Mas Jitho. Kami dibawa ke rumah persinggahan sementara sebelum ke Gunung Merapi untuk berehat seketika setelah melalui 8 jam perjalanan yang membengkokan tulang belakang dalam train rakyat marhaen!. Sekali lagi, kitaorang tak tido sepanjang malam! Hahaa… Trip kali ni memang penuh dengan adventure. Memang telinga aku panas je kena kecam dengan geng2 aku nih! Bhahaaa….

Lebih kurang pukul 5.00 pagi, kami memulakan perjalanan ke Wisata Gunung Merapi.

Ni pon sama perjalanan penuh berliku ke kawasan Gunung Berapi seperti ke Gunung Bromo. Nak ke Gunung Merapi ni sama jugak kene naik Jeep. Tapi kali ni lagi dahsyat dia punya trek. Jalan dia berbatu-batu kasar kesan dari ledakan gunung berapi. Jeep dia tak de bumbung, so kebarangkalian untuk tercampak keluar dari Jeep amat tinggi! Hahaaa… So kene pegang besi kat Jeep tu kuat-kuat.

Dengan suasana hening pagi yang sejuk kat kaki gunung, layan sunrise kat sini memang sangat cantik! Keren banget sih!

A silhouette of L.O.V. E. from Merapi!

Love the life you live!

Never look back at the faded silhouettes!

Sedang dok asyik melayan panorama matahari terbit yang indah dari Gunung Merapi ni, tetiba datang pulak segerombolan geng-geng jejaka ganteng made in Malaysia yang dibawa oleh Pak Fajar! Dorang ni dari Johor. Just sempat hai-hai gittew je lah! Ade la sorang mamat tu macam nak mengorat aku! Aku pon bagilah senyuman paling sweet skali! Aihhh nampaknya cintaku dah tertinggal di Jogja! Hehee :p

Kalau travel ke luar negara, bila terjumpa orang Malaysia je mesti rasa teruja! Apalagi, ajak la dorang ni selfie sekali! hahaa... Gunung Merapi ni memang dah terkenal sebagai tempat wajib pergi la kalau dah sampai ke Jogja! Ramai jugak orang Malaysia yang datang sini.

Lepas tu kami melawat ke Bunker. Bunker ni dibina bawah tanah oleh kerajaan Indonesia untuk selamatkan penduduk daripada awan panas Gunung Merapi. Ada beberapa buah Bunker yang dibina, setiap satunya boleh memuatkan 40 orang penduduk. Di dalamnya ada satu bilik air dan satu bilik stor simpan makanan dan barang-barang kecemasan.

Bunker
Semasa tragedi letusan Gunung Merapi yang mengeluarkan lava pada tahun 2010, ada 2 orang sukarelawan cuba menyelamatkan diri dengan masuk ke dalam Bunker tu. Tapi kedua-duanya meninggal dunia. Seorang meninggal dalam bilik air kerana masuk ke dalam kolah air sebab dia rasa panas dan disangka air tu sejuk. Seorang lagi meninggal depan pintu Bunker sebab tak tahan panas dan terlampau lemah. Sadis! Selepas tu, terus semua Bunker ditutup.

Lepak sat kat pondok sambil layan view kat sini!

#followmeto

Behind the scene! hahaa

Nak jugekkk! :p

Dengan Mas Jitho yang sporting merangkap photoghaper kami! Jitho ni baek & sopan orangnya! hahaa

Kalau korang nak ke sini, boleh la usha2 Trip Javanesia Travel Buddies! Baekk punya promote nih! Mohon Mas Fajar ambil saya jadi duta plishhh! Kot-kot la boleh dapat free trip! hahaaaa

Steady!
Lompat!

Pemandangan kat kaki Gunung Merapi ni sumpah memang ohsem gler bhai! Berbaloi-baloi la redah jalan offroad berliku tu bila dapat view cantik macam nih! Boleh nampak asap keluar dari puncak gunung tuh! Fuhhhhh…. rasa sampai sekarang aku still tak boleh move on dengan view gunung nih! Satu hari nanti aku pasti akan kembali untuk menawan puncak mu Merapi! Kau tunggu aku datanggggg! Sekarang ni aku usha je dulu dari kejauhan….. Geram je gua tengok beb! heheee

Zoom skit kot2 nampak orang tengah mendaki ke puncak Merapi! hehee

Sebagai kawasan salah satu ring of fire di dunia, Indonesia memiliki gunung-gunung baik gunung berapi yang tidak aktif hingga gunung yang masih terus bergolak yang membentang dari Sumatra hingga Papua. Salah satu gunung berapi teraktif di Indonesia bahkan dunia adalah Gunung Merapi yang terletak di perbatasan Jawa Tengah dan Daerah Istimewa Jogjakarta.

Nampaknya Jitho ni sudah syokk sama member kitaorang si Zue. Walaupun Zue ni mulut macam jilake skit, tapi dia sebenarnya cute & hottt stuff! Konon aku yang ajet-ajet stylo, tapi aku tetap tewas dengan Zue! Penangan & Aura Zue memang hebat! Kitaorang rase kene menuntut ilmu dengan ko la weyh! Ke aku, Lend & Musz kene pergi berjemaah mandi bunga nih! hahaaaa

Jangan marah weyhh, gua bergurau jer! Hahaa… Macam tak biase gurau-gurau kasar geng mulut puaka! Kah3!... Pergi mana-mana trip mesti ada jer orang yang sangkut dengan dia! Dulu masa kitaorang panjat Gunung Kinabalu pon, abang Malim Gunung syok ngan dia! :p Ko jangan juai mahai sangat Zue! Hahaaa… Nanti boleh la wat pre wedding photoshoot kat sini! Vieww memang dah mengancam! Yeayyyy boleh kitaorang datang Jogja lagi! Hehehhh

Pandang-pandang, jeling-jeling!
Nampak tak permainan dorang nih! hahaaa :p

In a Nutshell was here with Trip Javanesia Travel Buddies!

Nadz was here!

Gunung Merapi jeep tour checked! Next time, hike to Puncak Merapi pulak! hahaaa

'Never give up on something that you can't go a day without thinking about'

Kawasan belakang yang macam lembah tu adalah laluan Lava gunung berapi! Fuhhh tak dapat bayangkan macam mana dasyatnya letusan masa tuh!

Cannot move on dengan view nih! huhuuuu

Woiii pasangan yang sedang asyikkk bercinta kat belakang tuh! hahaaa

Memang adventure betul naik Jeep nih! Best! hehee

Lepas dah puas bergambar kat sini, kitaorang pergi pulak kat kawasan yang terkena letusan gunung Merapi ni. Ada satu batu yang bentuk macam muka alien! Memang unik! Otw nak datang sini, terserempak lagi dengan geng-geng jejaka ganteng tadi. So kitaorang berselisih Jeep sebelah-sebelah. Dorang pergi ke simpang lain untuk main Jeep lalu kat kawasan air! Macam syok jer…. Tapi confirm basah air lopak merecik kat baju! Hahaa

Batu Alien

Batu ni berbentuk seperti wajah manusia. Dipercayai datangnya dari letusan Merapi tahun 2010. Batu ni sangat besar berdiameter dalam 2 meter lebar! Imagine tercampak sejauh lebih kurang 17 KM dari puncak Merapi! Fuhhhh....

Bercinta lagi! ;p

Layan Dilwale dalam Jeep!

Next nak ke Muzium Sisa Hartaku Gunung Merapi!......

To be continued............

1. Assalamualaikum wr wb.

Sebelumnya saya mohon maaf bilamana Tuan/ Puan/ Abang/ Akak kurang berkenan kerana posting saya. Salam perkenalan saya Jati dari syarikat pelancongan Ganesha Jogja Tour & Travel. Bilamana tuan/puan, abang/akak nak melancong kat Jogja sila kol / whatsapp saya. Insya Allah saya bagi quotation menarik dengan harga yang berpatutan.

Kami bagi harga yang berpatutan dengan service best kerana kami handle terus dari Jogja. Bilamana tuan/puan, abang/akak nak lawat ke Jogja sila kol / sms / whatsapp saya +628985101301, bole juga email ganeshabantul@yahoo.com. Tanya2 dulu tidak mengapa.. 

- Kos kami sesuaikan dengan bajet Tuan/ Puan/ Abang/ Akak.
    - Trip kami sesuaikan keinginan Tuan / Puan / Abang /Akak.
    - Hotel bole tempeh sendiri
    - Bole ambik pakej exclude melas

Sample pakej pelancongan dari kami:

Jogja 4D3N Tour (FULL BOARD / ALL IN)

Day 1
    Kami ambik Tuan/ Puan/ Abang/ Akak di airport. Selepas itu kita nak pergi ke local resto untuk makan tegah hari. Lalu menuju ke hotel untuk check in. Selepas istirahat sekejap di hotel kita menuju Kasongan iaitu tempat kerajinan gerabah yang ada di Bantul, selepas itu menuju Pantai Parangtritis, disini kita bole naik delman (kereta kuda dengan dua roda), atau naik ATV atau bole duduk2 sahaja di pinggir pantai. Selepas dari pantai Parangtritis kita menuju Manding, iaitu pusat kerajinan kulit semacam dompet, kasut, jaket dan lain sebagainya. Selepas shopping di manding kita menuju local resto untuk makan malam, lalu menuju hotel untuk istirahat perseiapan tour esok hari.

Day 2
    Pagi hari sekitar pukul 07.00 kita menuju Borobudur Temple iaitu candi Budha yang dulu pernah menjadi satu dari keajaiban dunia, selepas itu kita menuju gunung merapi menikmati sisa erupsi merapi guna jeep adventure. Selepas itu kita makan tengah hari lalu melanjutkan menuju masjid tertua di Jogja yang masih meninggalkan bangunan Hindu kerana pada masa itu merupakan peralihan dari kebudayaan Hindu ke Islam. Selepas dari masjid Kotagede kita menuju ke pusat kerajinan Silver dan chocolate di Kotagede, lalu menuju local resto untuk makan malam. Kembali ke hotel untuk istirahat.

Day 3
    Menuju Kraton, iaitu bangunan peninggalan dari Raja Hamengkubuwono dan juga sebagai salah satu icon Jogja. Lalu menuju tamansari watercastle, tempat pemandian gundik2 raja, bilamana sempat bole tengok masjid bawah tanah. Selepas dari Tamansari Watercastle kita nak menuju local resto guna makan tengah hari. Setelah itu kita menuju Goa pindul iaitu susur sungai bawah goa guna tube. Selepas itu kita menuju indrayanti / drini / baron beach (optional), lalu menuju bukit bintang untuk menikmati indahnya kota Jogja dari atas. Kembali menuju hotel.
    Day 4
    Drop airport

Harga bermula dari:
    RM 579 (ALL IN + *2 hotel)*
    RM 421 (exclude hotel)*

*kos kira dalam 1 ringgit = 3500 rupiah, kos hanya estimasi sahaja kerana nilai tukar naik turun
    * kos kira dalam 5 pax, lagi ramai lagi jimat, lagi sedikit lagi mahal

All package types include:
    • Private Car AC (Toyota All new Avanza / Xenia for 2-5 pax, isuzu elf 11 seats for 6-10 pax, isuzu elf 16/17 seats for 12-15 pax, medium bus 31-33 seats for 16-33 pax, bigbus 44-54 seats for more than 33 pax)
    • Hotels 3 nights *2/*3/*4 (optional)
    • Driver
    • Driver Meals
    • Parking fees
    • Tour guide (by request)
    • All entrance ticket’s stated in itinerary
    • Dinner and lunch based itinerary
    • Documentation (by request)

Exclude:
    • Flight Ticket
    • Airport taxes
    • Personal expences (laundry, pulsa, shopping dll)
    • Additional menu for dinner / lunch (if included)
    • Driver, driver’s assistant, guide tips (optional)

Note:
    Harga dapat berubah sewaktu-waktu
    Harga tidak berlaku high season

Banyak lagi pakej yang lain seperti Jogja + Solo, Jogja + Dieng, Jogja + Semarang dan lain2. Sila jangan sungkan kol saya atau
    whatsapp +628985101301 (FREE).
    Email: ganeshabantul@yahoo.com
    FB: jati182@yahoo.co.id (Jati Wijaya)
    Atas perhatiannya kami ucapkan banyak2 terimakasih.