Itinerary India to Ladakh 2025


Namaste India!



Ini route yang kami lalui sepanjang roadtrip. 

Highlight of the trip, Khardung-la Pass menuju ke Hunder & Chang-la Pass menuju ke Pangong Lake.



Ladakh Ride India

Day 1 ( 27.08.2025 - Rabu )
Kl - Delhi 

Day 2 (28.08.2025 - Khamis )
Delhi - Leh Town 
Accalamatization

Day 3 (29.08.2025 - Jumaat )
Leh Town
Accalamatization

Day 4 (30.08.2025 - Sabtu )
Leh town (3500m) - Khadrung La Pass (5359m) 39KM - Hunder (3048m) 79 KM

Day 5 (31.08.2025 - Ahad )
Hunder (3048m) - Turtuk Village (3001M) 91KM - Back to Hunder 91KM
Total : 182KM
- Turtuk Village border india Pakistan

Day 6 (01.09.2025 - Isnin )
Hunder (3048) - Pangong Lake (4225m) 156KM

Day 7 (02.09.2025 - Selasa )
Pangong Lake (4225m) - Changla Pass (5360)  72Km - Leh town (3500m) 76Km
Total : 148KM

Day 8 (03.09.2025 - Rabu )
Leh - Delhi - Agra
Overnight Agra

Day 9 (04.09.2025 - Khamis )
Taj Mahal
Agra - Delhi 
Overnight at Delhi

Day 10 (05.09.2025 - Jumaat )
Delhi - Kl



Total hangus perbelanjaan 11d10n



Kat Ladakh ni ada banyak Mountain Pass, iaitu highway tertinggi di dunia. Kalau tengok kat map ni di bahagian kanan bawah tu, Umling La - Jalan Berturap Paling Tinggi di Dunia!

Maybe one day sis nak repeat pergi Umling La Pass pulak dengan hubby naik motor. hahaa



Jalan ini dikenali sebagai Umling La Pass, dengan ketinggian rasmi 5,798 meter (19,024 kaki) dari paras laut, menjadikannya jalan berturap (paved road) tertinggi di dunia yang boleh dilalui kenderaan bermotor...

Lokasi: Wilayah Ladakh, berhampiran sempadan India-China
Dibina oleh: Border Roads Organisation (BRO), unit ketenteraan India
Tujuan asal: Akses strategik tentera, kini dibuka untuk awam

Kandungan oksigen di kawasan ini hanya ~50% berbanding paras laut... Risiko tinggi untuk mengalami Acute Mountain Sickness (AMS) seperti pening, sesak nafas dan muntah...

Tekanan udara rendah & suhu ekstrem, boleh mencecah -30°C hingga -40°C, terutama pada musim sejuk... Kawasan ini berada di Zon Seismik Tinggi... Struktur jalan juga dibina khas untuk tahan perubahan suhu mendadak, angin kuat dan hakisan...

Kenderaan memerlukan enjin dalam keadaan optimum... Udara yang kurang (udara nipis) di altitud tinggi boleh menyebabkan pembakaran enjin tidak sempurna... Ini berlaku kerana proses pembakaran dalam enjin bergantung kepada campuran udara dan bahan api yang seimbang... Bila kandungan oksigen dalam udara berkurang, ia akan menjejaskan prestasi enjin secara langsung....

Beberapa cabaran memandu di Umling La adalah seperti tiadanya stesen minyak di sekitar laluan sepanjang 52km... Tiadanya pokok atau pelindung dari angin lintang di samping perlu hadap jalan sempit, bersalji dan berselekoh tajam... Sering juga berlaku kejadian tayar pecah dan kerosakan brek disebabkan tekanan atmosfera...

Umling La bukan sekadar tarikan ekstrem, tetapi simbol kejuruteraan berani dalam kawasan berisiko tinggi... Ia membuktikan kemampuan manusia membina infrastruktur di altitud yang mencabar dengan penuh ketelitian, ketahanan dan keberanian...


Nak tahu kisah selanjutnya di Ladakh, stay tuned gais........




The latest news :


Previously, the Umling La mountain pass held the Guinness World Record as the highest motorable (or driveable) road in the world at 19,024 feet. But as of October 2025, India has outdone itself once again with the completion of the 
Mig La Pass in Ladakh, now officially the world’s highest drivable road.





Comments

Popular posts from this blog

Part 1 : Pendakian ke Kem Baha

Jade Dragon Snow Mountain (JDSM)

BAHASA HIKERS

Camping with baby @ Teratak Tok Mat

Gunung Silipat, Betong Thailand

Hiking Bukit 527, Sepang

Bukit Sapu Tangan

Bukit Marak, Kelantan