Pokok yang diberkati


Assalamualaikum.....



Sebatang pohon rendang di tengah-tengah padang pasir ini masih lagi hidup subur. Pohon bertuah ini yang dipanggil sebagai Pohon Nabi, masih lagi hidup subur biarpun sudah beribu tahun kewafatan baginda Rasulullah SAW.


Kenapa pohon ini dinamakan sebagai pohon Nabi? Sebenarnya, Pohon Nabi merupakan pohon yang pernah menaungi Nabi Muhammad SAW dari panas terik matahari. 


Suatu ketika dahulu, Rasulullah SAW melakukan perjalanan menuju negeri Syam bersama Maisarah (pembantu Sayyidatina Khadijah R.A untuk berdagang, Rasulullah SAW pernah berteduh di bawah pohon ini sebelum sampai ke sana. Pada saat Rasulullah SAW berteduh di bawahnya, dahan dan ranting-ranting pohon ini bergerak menaungi baginda Rasullullah dari panasnya terik matahari.

Tatkala itu, seorang rahib (pendeta) yang melihat kejadian ini, lantas mendatangi Maisarah dan menunjukkan kepadanya pohon tempat berteduh Rasulullah SAW itu lalu berkata : “Hanya seorang Nabi saja yang berteduh di bawah pohon itu.”


Sehingga sekarang pokok ini masih hidup lagi di Jordan. Sebab itu ianya digelar "the only living sahabi" atau"sahabat Nabi yang masih hidup".


Inilah antara bukti kenabian Nabi Muhammad SAW. Pohon Nabi ini sengaja dibiarkan hidup oleh Allah SWT agar menjadi pengingat, kenangan dan bukti sejarah masa lalu. Pohon ini adalah pohon yang penuh keberkatan.







Comments

Popular posts from this blog

Sunset di Bukit Batu Putih, PD

Singapore Day Trip bersama Percutian Jimat Saya

Hiking Gunung Datuk!