Hi Uolls, What's up?!..Kali ni aku nak pergi hiking & Paragliding kat Bukit jugra. Ermm.. kat mane tu ye?? Bukit Jugra ni terletak di Kuala Langat, Selangor. Perjalanan aku, Ana & Diana dari PJ ke Jugra ni mengambil masa lebih kurang satu jam setengah. Kami lalu ikut SKVE dan ade exit ke Banting. Dari exit Banting ni, dah masuk kawasan-kawasan kampung dan sampai terus je ke Jugra.
Masing-masing dapat tag name
Dah sampai kat meet up point, kami terus la register nama & dapat tag. Ade jugak budak-budak 'Best Program' dari Sime Darby Plantation Academy yang join untuk aktiviti ni. Lagi ramai, lagi best!
Sebelum start aktiviti ni, kene la buat warm up dulu. Kalau tak, mau cramp kaki nak mendaki bukit ni. Lepas tu, kami pun start jalan kaki dan sampai kat laluan untuk mendaki. Kene naik tangga dulu. Dah macam kat Batu Caves je..Hahaa..
Kami dah ready nak naik tangga kat belakang tu..
Masa hiking ni, masing-masing akan dapat satu kertas yang menunjukkan tentang pokok-pokok herba yang dah dorang tanda sepanjang laluan trek ni. Dapat la sedikit knowledge pasal pokok-pokok ni. Yang aku ingat, kalau korang demam ke, badan panas ke, boleh la amik akar lalang, pastu rebus & minum. Nak tau berkesan ke tak, boleh la cube kat rumah. Hehee
Macam mane Pokok Meranti Laut ade dalam hutan erk?? lol
Huh, tinggi lagi ni nak daki!..
Fuhh, agak mencabar jugak hiking kat bukit ni. Berpeluh dah macam mandi dah. Dah sampai kat atas tu, memang best. Ni macam tempat kubu tinggalan askar & polis satu mase dulu. Nak masuk sini kene la dapat kebenaran dulu, kalau tak nanti dianggap penceroboh tak pasal-pasal kene tangkap. Kami tak bersalah pak!..Mih3..
Sempat aje budak-budak ni nak mencelah..hahaa
Budak kat belakang tu pelik tengok dorang ni terlebih excited! Tinggi nau kau lombat dik!..Hahaa
Yeah!
Kenape aku tibe-tibe jadi kecik?? Mungkin dah turun 3kilo mase daki bukit tadi..Hahaa
Cool ja kat sini..Macam lapang sasar!
Three of us!
Yang lain huru-hara pantang nampak kamera!... Ce tengok adik baju putih tu, lek2 je!..;P
Gadis & bungee..Tibe-tibe terselit jugak 3 mamat bunge kat situ!
The 3 Musketeers!
Behind the marksman! Sape nak kene tembak??
Beret-beret tinggalan, jom buat "Seekers" kat sini..Ade bran??..haha
Pasukan Khas TUDM..Ayuh Kita Gempur Wira!
Are You Ready Girls?!
Skang kita masuk hutan balik & belajar skit pasal teknik-teknik asas untuk survivor dalam hutan. Brother ni memang dah expert bab2 duduk dalam hutan ni. Memang kagum dengan pengalaman dan kepakaran dia. Lepas tu, ade dorang sediakan makanan yang dimasak dalam hutan. Masak sup gune buluh, ayam bakar & telur ayam masak dalam tanah. Sedappp!
Aku ingat ke lemang dalam buluh tu, rupa-rupanya sup ayam woo!
Jemput makan!
Lepas dah makan sikit, kami semua pun bergerak menuju ke Bukit Jugra. Kat sini ade Rumah Api. Menara konkrit putih ni mempunyai ketinggian 25 meter yang lengkap dengan sistem pencahayaan, dibina pada tahun 1976. Rumah api ini sangat strategik, memandang ke arah Selat Melaka, memainkan peranan yang sangat penting kepada jurumudi dan nakhoda kapal di laut. Ia berdiri pada ketinggian 146 meter atas paras laut dan ditadbir oleh Jabatan Marin Malaysia.
Rumah Api Bukit Jugra
Mengikut sejarah, ketika zaman pemerintahan Sultan Abdul Samad yang memerintah negeri Selangor dari tahun 1859 hingga 1898, Bukit Jugra ni telah dijadikan tempat bersemayam Sultan Selangor pada ketika itu.
Fungsi rumah api suatu ketika dahulu adalah memberi kemudahan kepada para pedagang atau pelayar untuk keluar masuk ke pelabuhan terutama pada waktu malam. Namun, kini rumah api tidak lagi digunakan dan hanya dijadikan sebagai bahan sejarah untuk generasi kini dan akan datang.
See the horizon?? Awesome babe!
Tadaaa..! Di Ufuk Bukit Jugra..Sangat Cantik!
Bukit Jugra ni menghadap ke Selat Melaka dan berdekatan muara Sungai Langat. Dari sini boleh nampak jugak Pulau Carey & Pantai Klanang.
Sebelum nak main sukan Paragliding ni, kene la dengar briefing dulu. Yang penting keselamatan masa nak terbang nanti. Taklimat ringkas mengenai luncur udara ni diberi oleh Orkid Jamilah dan Kapten (B) Ikhwan Azillah.
Kami dah ready!..ai ai kapten!
Kami terbang ni dengan bantuan jurulatih berpengalaman atau di panggil tandem. Kami ni cam jadi penumpang, dan segala pengendalian dilakukan oleh jurulatih. Relaks je...Kami jugak diberi sebuah kamera kecik untuk merakam apa je pergerakan semasa di udara. So memang tak leh cover la muke ko cuak ke, pening ke, gayat ke..kih3
Ana tengah bersiap untuk berlepas..
Tengah camwhore sorang-sorang..
Orang pertama yang akan terbang, Ana aka Emilin. Ramai supporters budak ni kat belakang tu..Semua tengah bersorak!.Glemer seyh!.Hahaa
Skang turn aku pulak...huhuu
Dah complete pakai sume.. Tak sabar dah ni nak flyyy!
Ready with 'go pro' to take off!
I believe I can fly, I believe I can touch da sky....~
Terbang bebas!
Terbaikkk!
Keseronokan sebenar meluncur dapat dirasai bila sorang demi sorang dibawak berlegar ke udara mengelilingi kawasan ni. Difahamkan pergerakan peluncur udara ni sebenarnya banyak bergantung pada kemahiran membaca perubahan cuaca melalui pergerakan awan dan kekuatan angin.
Lagi kuat angin, lagi lame la boleh terbang..Aku sempat la terbang dalam 2 minit lebih..Sekejap sangat..huhuu..Rasa nak terbang lagiiii!!!!...
Bersiap-siap
Turn Diana plak...
3,2,1 Flyyyy!
Sudut terbaekkk!
Jom layan Video nih! Keh3...
In a nutshell, my very #1 bucket list mission accomplished! Super excited, awesome & wonderful experience bile dapat terbang di udara. Best weyh! Korang tak teringin ke, ade berani, bile lagi mau cuba?? Heheee..
100% Safe to visit Nepal after the Earthquake Annapurna Base Camp story I was this trek on starting June 01th and Back Kathmandu 14th June 2015
Nepal is safe for traveling! According to the information from various sources such as Trekking Agencies Association (TAAN) and Nepal Tourism Board, Everest Base Camp and Annapurna Base Camp, Annapurna Circuit , Upper Mustang ,Dolpa, , Kanchenjunga Trek ,Ghorepani Poon hill, Jomsom Trek and Rara are safe for trekking, Pokhara tour, Chitwan safari tour, and Lumbini tour . Therefore, I personally went up to the Annapurna Base Camp on the first week of June. The purpose is to access the condition of the trek as to ensure the safety of the clients in the upcoming autumn season trek from September to November. The condition of the mountain is safe. All the lodges still good. The mountains still look beautiful as before. Do not hesitate to put Nepal as your travel wish list in next season. The beautiful country awaits you to visit. You support will help the country to rebuilt. http://www.nepalguideinfo.com/safe-to-visit-nepal-after-the-earthquake-annapurna-base-camp/ http://www.nepalguideinfo.com http://www.neaplplanettreks.com Email:sanjibtrekguide@gmail.com
Assalamualaikum.... Harini aku nak wat review skit pasal Action Camera SJCAM @ SJ4000 wifi. Korang pernah dengar tak pasal kamera ni? Aku memang dah lame mengidam nak beli kamera ni.. Nak beli GoPro cam mahal sangat.. so grab r kamera ni, gopro alternatif dengan harga yang memang mengancam & mampu milik! My new baby born, SJCAM Red! Apo bondo eh Action Cam? Action cam ni selalu digunakan untuk yang kaki adventure, yang suka travel & aktiviti-aktiviti outdoor yang lasak seperti menyelam, mendaki gunung, berbasikal & macam2 lagi. Sebab saiz dia kecik so senang nak guna untuk snap & rakam moment2 yang cun masa buat aktiviti lasak tu. Tapi sekarang ni kan zaman orang suka SELFIE. Dah jadi fenomena plak... Kadang2 orang beli kamera ni bkn untuk wat outdoor pon. Setakat nak selfie sambil lepak kat kedai mamak! ;p hahaaa.... Tapi aku beli kamera ni sebab memang aku suke beroutdoor. Next entry nanti aku share gambar2 aku g menyelam kat P...
Sekarang ni siapa yang sombong ekk? Kalau sis sombong awal-awal dah suruh pak cik berambus. Kita ni bersimpati sebab dia orang tua ni siap extend duduk 2 bulan free-free lagi. Entah lah manusia jenis tak tahu bersyukur. Bila kita dah buat baik dipijak-pijak pula. Siap kata nak saman kita pulak eh? So mampu la nak bayar lawyer? Kita dah bertolak ansur dah mintak elok-elok tak diendah kita pulak dikata sombong sebagai alasan sengaja tak nak bayar hutang? Dengan janji dicapati, kita kena sidai call tak angkat, text tak reply tu bukan alasan la pak cik! https://www.mstar.com.my/spotlight/hiburan/2026/08/05/tuan-rumah-sombong-punca-rahim-omar-sengaja-tangguh-bayaran-sewa-2-tahunsaya-tidak-lari https://www.thestar.com.my/news/nation/2026/08/06/rahim-omar-vows-to-clear-rm7000-debt-after-tough-spell https://www.bharian.com.my/hiburan/selebriti/2026/08/1597998/isu-tunggakan-sewa-rm7000-rahim-omar-mengaku-belum-lunas https://www.kosmo.com.my/2026/08/05/saya-dah-pindah-pemilik-rumah-halau-sa...
Assalamualaikum Actually sis naik bukit ni masa cuti new year haritu, 1.1.2025. Sekarang baru sempat nak update. hahaaa Bukit Sri Permata ni salah satu bukit hiking santai yang terkenal di sekitar Klang Valley , biasanya orang pergi untuk short hike & exercise pagi. Lokasi: Seksyen 2, Taman Sri Permata. Landmark dia dekat kawasan kubur Taman Sri Gombak. Boleh waze jer. Baru nak start hiking terasa insaf sekejap. Salam ya ahli kubur! Sesungguhnya kami, insyaAllah akan menyusuli kalian. Ketinggian: Lebih kurang 200–250 meter (bukit rendah, sesuai beginner). Masa hiking: 30 – 45 minit ke puncak (ikut pace). Laluan: Trek tanah merah + hutan, agak teduh & redup. Tarikan: View bandaraya KL, sunrise cantik, tempat orang jogging/hiking santai hujung minggu. Tips kalau nak naik: - Datang awal pagi atau lewat petang (tak panas sangat). - Sesuai untuk bawa anak-anak / family (tak extreme). - Kasut hiking ringan atau kasut sukan dah cukup. - Kalau musim hujan...
Assalamualaikum Fuhhh dah bersarang blog aku nih!. Baru sempat nak update. Kali ni story pasal misi Kinabalu ada dalam Majalah BackPackerz Vol 3 edisi April 2016! Memang menarik betul majalah ni untuk kaki2 travel & backpackers! Kebetulan plak aku baru je balik dari trip Surabaya & Jogja! Ade pulak story pasal terjah Jogja dalam nih! Fuhhhh memang mengimbau betul! Memang best gler majalah nih! Magnet Kinabalu! Mana nak dapat majalah ni??? Hurmmm memang majalah ni tengah hangat di pasaran! Jenuh jugak aku cari kat banyak kedai semua dah sold out! Korang boleh cari kat kedai-kedai buku Popular, MPH, Times & banyak lagi. Tapi kalau nak senang boleh beli dekat kiosk2 myNEWS.com. Beli online pon boleh jugak! Boleh usha kat fb BackpackerzMag ! Tu diaaaa... gambar poskad aku kemain besaq! Teruja kejap! hahaaa Story pasal Adam & Team Anak Gunung! In a Nutshell,TQ Backpackerz Magazine! So cepat-cepat pergi beli s...
Assalamualaikum.... Selamat datang 2014! Hari ni aku nak share senarai baldi aka 'my bucket list'. 100 things to do before I die! Sebenarnya tujuan aku buat blog ni pun, aku nak buat aktiviti2 & benda-benda yang aku tak pernah buat sebelum ni dan teringin sangat nak buat. Lepas aku buat, aku akan share tips & lokasi yang menarik yang aku dah pergi sebagai rujukan & panduan klu korg nak try. Selalu pun aku just tulis 'done my list'! Jadi ramai member2 yang tertanya2 ape sebenarnye aku punye wish list tu.... heheehh So, lets check it out! 1. Paragliding. Done! 2013 - hiking & paragliding di bukit jugra 2016 - Paragliding Jugra with Planta 2016 - Paragliding Kuala Kubu Bharu with Planta 2. Menawan puncak tertinggi di Asia Tenggara, Gunung Kinabalu. Done! ...
Assalamualaikum Bersua kembali kita di dalam log hiking ke mana kita kalini?? Yang pasti bukan hiking ke hati awaaa... Cia cia cia... ehh Bukit Tunggul ialah sebuah bukit di daerah Sepang, dengan ketinggian sekitar 278 meter dari aras laut. Ia terletak berhampiran kawasan Jenderam Hilir, Kampung Orang Asli Sungai Buah, dan Bukit Unggul Golf & Country Club. Sumbangan seikhlas hati tapi, jangan bagi hati tapi bagi duit... ehh Boleh parking dengan tenang jiwa tenteram tiada dendam... ehh Sunrise Ternampak kawan hiking masa zaman dulu-dulu naik gunung... Masih maintain fit dak ni buat loop naik turun bukit ni beberapa kali, sis tak sampai-sampai puncak lagi... hebat.. hahaaa Bukit ini popular dalam kalangan pendaki tempatan kerana laluan pendakian yang pendek hingga sederhana, sesuai untuk latihan kecergasan. Boleh lihat pemandangan kawasan sekitar Bangi, Sepang dan Putrajaya dari beberapa titik. Laluan tanah dan hutan yang sesuai untuk aktiviti hiking dan trail running. First che...
Assalamualaikum 11 November 2018, Ahad Baru-baru ni, aku mendaki ke ' Gunung Besar Hantu ' aka GBH yang terletak di Jelebu, Negeri Sembilan. Dengar saja namanya dah cukup untuk orang melabelkannya sebagai tempat yang seram, menakutkan atau berkemungkinan akan terjumpa hantu. hahaa.. So kita teng ok macam mana trek dia seram ke idok?? Pendakian ni disertai seramai 18 oran g. Aku first time jumpa dengan group Mark & Go. Tapi dorang semua ok & sporting! Kos pendakian RM50 termasuk permit, lori untuk masuk ke s tarting point, lunch pack & gogo Min Hoota yang kacak lagi peramah! Aumm... Aku gerak dari PJ pada pukul 12.00 tengah malam. Jalan menuju ke Jelebu terasa amat jauh! Mungkin disebabkan kepekatan malam yang dingin dan kabus tebal yang menyelubungi sepanjang jalan. Kami sampai di tempat berkumpul lebih kurang pukul 4.30 pagi. Lebih kurang pukul 5.00 pagi, lori pun sampai dan ambil kami...
Assalamualaikum... Baru-baru ni aku sempat hiking ke Bukit Kutu. Pe rjalanan untuk tiba di sini sekurang-kurangnya mengambil masa selama 90 minit dari bandar Kuala Lumpur. Ia terletak di daerah Hulu Selangor iaitu di Kuala Kubu Baru yang berhampiran Kampung Pertak, Selangor. Line up for today, Ayu selaku gogo, aku, Xue Li & sweeper my bro, Arip! Perjalanan ke Bukit Kutu agak mudah pada permulaannya, tetapi selepas melintasi dua buah jambatan besi, kesukaran mula dirasai apabila perlu merentasi bekas laluan balak. Terdapat juga dua buah gua yang dikenali sebagai Gua Air dan Gua Kambing sebelum sampai ke puncak. Perjalanan atau pendakian untuk sampai ke puncak Bukit Kutu mengambil masa lebih kurang kira-kira empat jam perjalanan yang bermula melalui kawasan perkampungan orang Asli pertak penempatan baharu Kampung Orang Asli Simpang, tidak jauh dari Empangan Hulu Selangor. ...
nak g! tp skang jerebu!huaaa
ReplyDeleteJangan pegi skang..Pegi pas jerebu dah reda..Patot pegi..Best!!!..Klu x rugi le voucher ko tu..hehee
Delete"mcm mne nk kawal?? mcm senang je?" aku harap ko xkawal bnde n nad..nyawa ko amat bhrge.hahahaha
ReplyDeleteHahaa..don't worry Bonzer!..Klu nk bwk payung terjun ni kene ade lesen..So klu aku nak kawal sendiri kne blaja dulu la..amik lesen sume..hehe
Deletebestnyaaaaaaaaaa...nk jugakkkk..!
ReplyDeleteboleh la cube..hehe =)
Deleteberapa byran paragliding tu ye
ReplyDeleteRM180 skali terjun je..
Delete180 sekali terjun? berapa lama sekali terjun tu?
DeleteThis comment has been removed by a blog administrator.
ReplyDeleteNak pi naik skygliding tu kena byr berapa
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteNak contact person kat sana..siap hiking tu
ReplyDeleteHubungi saya Khairuddin Jaffar @KJ 0133057558.
DeletePelbagai pakej di sediakan termasuk sarapan pagi dan makan tengahari.
100% Safe to visit Nepal after the Earthquake Annapurna Base Camp story I was this trek on starting June 01th and Back Kathmandu 14th June 2015
ReplyDeleteNepal is safe for traveling! According to the information from various sources such as Trekking Agencies Association (TAAN) and Nepal Tourism Board, Everest Base Camp and Annapurna Base Camp, Annapurna Circuit , Upper Mustang ,Dolpa, , Kanchenjunga Trek ,Ghorepani Poon hill, Jomsom Trek and Rara are safe for trekking, Pokhara tour, Chitwan safari tour, and Lumbini tour . Therefore, I personally went up to the Annapurna Base Camp on the first week of June. The purpose is to access the condition of the trek as to ensure the safety of the clients in the upcoming autumn season trek from September to November. The condition of the mountain is safe. All the lodges still good. The mountains still look beautiful as before. Do not hesitate to put Nepal as your travel wish list in next season. The beautiful country awaits you to visit. You support will help the country to rebuilt. http://www.nepalguideinfo.com/safe-to-visit-nepal-after-the-earthquake-annapurna-base-camp/
http://www.nepalguideinfo.com
http://www.neaplplanettreks.com
Email:sanjibtrekguide@gmail.com
kalau nak pergi lagi ke Bukit Jugra boleh hubungi saya Khairuddin Jaffar @ 013 3057558. kami menawarkan pakej siap makan dan minum.
ReplyDeleteMenarik..awesome.
ReplyDelete