Hallo2!...Rasa macam sudah lame xupdate blog...haha.. Baru-baru ni aku berkesempatan buat aktiviti outdoor yang memang dah lame aku mengidam nak buat...Nak tau aktiviti apa??
Let's check it out yo!
Go Pro Bro!
Sebenarnya aku join event ni atas pelawaan sorang member aku mase study kat Uni dulu (BOB). Dulu aku dah pernah explore Gua Tempurung ni. Kalau korang nak tau lebih lanjut pasal Gua Tempurung, boleh usha entry ni.
Kami semua bertolak dari KL dalam pukul 5.30 pagi & regroup di R&R Rawang untuk solat subuh & kat sini Team2 Urban Escape berkumpul.
Walaupun kitaorang sume tidak mengenali antara satu sama lain tetapi ini tidak mematahkan semangat yang ternyata sangat membara untuk buat aktiviti outdoor ni...hehee
Kitaorang berkonvoi dalam 4-5 biji kereta & sampai ke Gua Tempurung lebih kurang pukul 9.15. Selepas bersarapan & sedikit taklimat, bermulalah aktiviti menjelajah gua tempurung.
Crawling in the dark
Untuk aktiviti meneroka gua atau dipanggil 'spelunking'kali ni, kitaorg amik pakej 'Top of the World'. Perjalanan ambik masa lebih kurang 2 jam pergi & balik.
steady bro!
Melihat keunikan dan keindahan ciptaan Yang Maha Esa yang tersimpan nun jauh di dalam gua ni memang cukup mengujakan. Keletihan meneroka dengan laluan yang mencabar bagaikan terbayar.
Hati-hati dengan batu2 tajam atas kepala tu kak! hehehh....
Stalactite formations
pelombong2 bijih timah sedang berehat. ;p...hahaa
with bro Ajib, our guider!
Pelbagai rupa bentuk stalactite & stalagmite yang boleh dijumpai dalam gua ni. Sangat cantik & unik.
Semua berjaya keluar dengan selamat...keh3
Urban Escape!
Skang ready untuk aktiviti kedua. Semua nampaknye dah tak sabar dah nak menempuh cabaran Berakit Arus Deras atau lebih glamour lagi di sebut White Water Rafting. yeehaaaa!
tunjuk ape tu Bob?? hahaa...
Untuk ke kawasan sungai di Ulu Gerundum, kami kene menaiki lori lebih kurang setengah jam. Pemandangan sepanjang perjalanan sangat cantik dengan gunung ganang dan kawasan kampung yang bersih.
hello, adrenaline junkies!
Sukan rekreasi yang membabitkan aktiviti melawan arus deras air sungai ni mula mendapat tempat di hati pencinta sukan lasak bermula pertengahan tahun 1970-an.
Aktiviti berakit diperkenalkan sebagai sukan utama dalam Munich Olympic Games pada tahun yang sama.
aku dah ready ni!..hehee
Masa paling baik untuk melakukan aktiviti ni ialah selepas hujan lebat apabila paras air naik. Bagaimanapun, bagi pendatang baru macam kitaorang ni, yang ingin mencuba tanpa perlu berjuang melawan arus deras, musim kemarau adalah masa paling sesuai.
Antara lokasi lain untuk aktiviti ni adalah Sungai Padas dan Sungai Kiulu, Sabah; Sungai Sungkai di Perak, Sungai Selangor di Kuala Kubu Baru, Sungai Endau, Jeram Besu dan Sungai Lipis di Pahang; Sungai Telom di Cameron Highland dan Sungai Tembeling di Taman Negara Pahang.
jeram yang perlu ditempuhi
Mengikut kalendar "Rafting", bulan February bukanlah bulan yang terbaik untuk mengadakan aktiviti ini, antara bulan yang menjadi kegemaran untuk aktiviti ini adalah bulan Disember setiap tahun. Ini kerana selalunya kuantiti air dan kedaan jeram ketika bulan itu sangat memberansangkan selalin mengalami fenomena "air besar" yang menjanjikan cabaran yang lebih banyak dan menarik.
Setibanya disini kami diberikan taklimat sebelum aktiviti dijalankan iaitu mengenai 'water confident', ianya adalah keadaan dimana jika kami terjatuh dari 'raft' dan berada dalam air.
raft instructor tengah warm up
tengah tunggu turn masing2...semua muka cuak!...keh3
ketika ni kami dilepaskan seorang demi seorang merasai sendiri keadaan didalam air dan melalui jeram yang memang menengelamkan dan memaksa 'meminum' keenakan air sungai. hahaaa....
bro Ajib tengah buat demo water confident
Lepas tu, semua nampaknya dah tak sabar nak start. Kitaorang dipecah kepada 4 kumpulan.
1 rakit ada 4-5 orang dan mesti ada seorang 'guide' atau 'rafter' yang berpengalaman akan memberikan arahan kepada peserta dalam kumpulan seperti 'forward' 'backward' 'boom boom' 'jump jump' 'on your job' mengikut keadaan jeram dan air dihadapan.
Group 1
Group 2
Group 3. Ni group aku yang suke sangat jump-jump...hahaa
Group 4
Dengan bro insrtuctor yang sempoi, giler2 & memang best!
aktiviti ni meningkatkan semangat berpasukan dan mampu mengekalkan stamina badan.
Di sesetengah tempat, terdapat sedikit masalah apabila bot tersangkut di celah-celah batu akibat air sungai yang rendah & cetek ketika musim panas & kemarau ni. Agak meletihkan jugak untuk cuba melepaskan bot dari batu-batu tersebut. Jenoh aihh asyik kene jump-jump, move forward, backward sume...phewwww! lenguh tangan bak ang!
yeayyyhhh!
Tak sah aktiviti ni kalau tak jatuh dalam air, bot terbalik (capsize) atau pengalaman genting bot menjunam dari jeram yang ektrem itu. Ade satu mase tu, bro instructor group aku, sengaja buat2 bot terbalik, berpusing2 takpun tarik kitaorang jatuh dalam air. Agak penat nak naik balik atas bot, tapi memang bestttt! hahaa....
take a break!
we want more! we want more!
muka keletihan geng jump-jump! hahaa
berkemas sebelum pulang
Owooo....balik kampung.....
Sebelom sume pulang, kitaorang sempat membuat post mortem untuk aktiviti kali ini. Nampaknya semua sangat berpuas hati dengan pakej yang disediakan. Dengan harga RM180 ni memang sangat berbaloi dengan pengalaman yang tidak akan dilupakan. Tidak sabar rasanya menanti aktiviti lain pulak. Ape yang paling penting adalah kami sume enjoy!
Assalamualaikum.... Harini aku nak wat review skit pasal Action Camera SJCAM @ SJ4000 wifi. Korang pernah dengar tak pasal kamera ni? Aku memang dah lame mengidam nak beli kamera ni.. Nak beli GoPro cam mahal sangat.. so grab r kamera ni, gopro alternatif dengan harga yang memang mengancam & mampu milik! My new baby born, SJCAM Red! Apo bondo eh Action Cam? Action cam ni selalu digunakan untuk yang kaki adventure, yang suka travel & aktiviti-aktiviti outdoor yang lasak seperti menyelam, mendaki gunung, berbasikal & macam2 lagi. Sebab saiz dia kecik so senang nak guna untuk snap & rakam moment2 yang cun masa buat aktiviti lasak tu. Tapi sekarang ni kan zaman orang suka SELFIE. Dah jadi fenomena plak... Kadang2 orang beli kamera ni bkn untuk wat outdoor pon. Setakat nak selfie sambil lepak kat kedai mamak! ;p hahaaa.... Tapi aku beli kamera ni sebab memang aku suke beroutdoor. Next entry nanti aku share gambar2 aku g menyelam kat P...
Assalamualaikum Fuhhh dah bersarang blog aku nih!. Baru sempat nak update. Kali ni story pasal misi Kinabalu ada dalam Majalah BackPackerz Vol 3 edisi April 2016! Memang menarik betul majalah ni untuk kaki2 travel & backpackers! Kebetulan plak aku baru je balik dari trip Surabaya & Jogja! Ade pulak story pasal terjah Jogja dalam nih! Fuhhhh memang mengimbau betul! Memang best gler majalah nih! Magnet Kinabalu! Mana nak dapat majalah ni??? Hurmmm memang majalah ni tengah hangat di pasaran! Jenuh jugak aku cari kat banyak kedai semua dah sold out! Korang boleh cari kat kedai-kedai buku Popular, MPH, Times & banyak lagi. Tapi kalau nak senang boleh beli dekat kiosk2 myNEWS.com. Beli online pon boleh jugak! Boleh usha kat fb BackpackerzMag ! Tu diaaaa... gambar poskad aku kemain besaq! Teruja kejap! hahaaa Story pasal Adam & Team Anak Gunung! In a Nutshell,TQ Backpackerz Magazine! So cepat-cepat pergi beli s...
Assalamualaikum Actually sis naik bukit ni masa cuti new year haritu, 1.1.2025. Sekarang baru sempat nak update. hahaaa Bukit Sri Permata ni salah satu bukit hiking santai yang terkenal di sekitar Klang Valley , biasanya orang pergi untuk short hike & exercise pagi. Lokasi: Seksyen 2, Taman Sri Permata. Landmark dia dekat kawasan kubur Taman Sri Gombak. Boleh waze jer. Baru nak start hiking terasa insaf sekejap. Salam ya ahli kubur! Sesungguhnya kami, insyaAllah akan menyusuli kalian. Ketinggian: Lebih kurang 200–250 meter (bukit rendah, sesuai beginner). Masa hiking: 30 – 45 minit ke puncak (ikut pace). Laluan: Trek tanah merah + hutan, agak teduh & redup. Tarikan: View bandaraya KL, sunrise cantik, tempat orang jogging/hiking santai hujung minggu. Tips kalau nak naik: - Datang awal pagi atau lewat petang (tak panas sangat). - Sesuai untuk bawa anak-anak / family (tak extreme). - Kasut hiking ringan atau kasut sukan dah cukup. - Kalau musim hujan...
Assalamualaikum.... Selamat datang 2014! Hari ni aku nak share senarai baldi aka 'my bucket list'. 100 things to do before I die! Sebenarnya tujuan aku buat blog ni pun, aku nak buat aktiviti2 & benda-benda yang aku tak pernah buat sebelum ni dan teringin sangat nak buat. Lepas aku buat, aku akan share tips & lokasi yang menarik yang aku dah pergi sebagai rujukan & panduan klu korg nak try. Selalu pun aku just tulis 'done my list'! Jadi ramai member2 yang tertanya2 ape sebenarnye aku punye wish list tu.... heheehh So, lets check it out! 1. Paragliding. Done! 2013 - hiking & paragliding di bukit jugra 2016 - Paragliding Jugra with Planta 2016 - Paragliding Kuala Kubu Bharu with Planta 2. Menawan puncak tertinggi di Asia Tenggara, Gunung Kinabalu. Done! ...
Sekarang ni siapa yang sombong ekk? Kalau sis sombong awal-awal dah suruh pak cik berambus. Kita ni bersimpati sebab dia orang tua ni siap extend duduk 2 bulan free-free lagi. Entah lah manusia jenis tak tahu bersyukur. Bila kita dah buat baik dipijak-pijak pula. Siap kata nak saman kita pulak eh? So mampu la nak bayar lawyer? Kita dah bertolak ansur dah mintak elok-elok tak diendah kita pulak dikata sombong sebagai alasan sengaja tak nak bayar hutang? Dengan janji dicapati, kita kena sidai call tak angkat, text tak reply tu bukan alasan la pak cik! https://www.mstar.com.my/spotlight/hiburan/2026/08/05/tuan-rumah-sombong-punca-rahim-omar-sengaja-tangguh-bayaran-sewa-2-tahunsaya-tidak-lari https://www.thestar.com.my/news/nation/2026/08/06/rahim-omar-vows-to-clear-rm7000-debt-after-tough-spell https://www.bharian.com.my/hiburan/selebriti/2026/08/1597998/isu-tunggakan-sewa-rm7000-rahim-omar-mengaku-belum-lunas https://www.kosmo.com.my/2026/08/05/saya-dah-pindah-pemilik-rumah-halau-sa...
Assalamualaikum 11 November 2018, Ahad Baru-baru ni, aku mendaki ke ' Gunung Besar Hantu ' aka GBH yang terletak di Jelebu, Negeri Sembilan. Dengar saja namanya dah cukup untuk orang melabelkannya sebagai tempat yang seram, menakutkan atau berkemungkinan akan terjumpa hantu. hahaa.. So kita teng ok macam mana trek dia seram ke idok?? Pendakian ni disertai seramai 18 oran g. Aku first time jumpa dengan group Mark & Go. Tapi dorang semua ok & sporting! Kos pendakian RM50 termasuk permit, lori untuk masuk ke s tarting point, lunch pack & gogo Min Hoota yang kacak lagi peramah! Aumm... Aku gerak dari PJ pada pukul 12.00 tengah malam. Jalan menuju ke Jelebu terasa amat jauh! Mungkin disebabkan kepekatan malam yang dingin dan kabus tebal yang menyelubungi sepanjang jalan. Kami sampai di tempat berkumpul lebih kurang pukul 4.30 pagi. Lebih kurang pukul 5.00 pagi, lori pun sampai dan ambil kami...
Assalamualaikum... Baru-baru ni aku sempat hiking ke Bukit Kutu. Pe rjalanan untuk tiba di sini sekurang-kurangnya mengambil masa selama 90 minit dari bandar Kuala Lumpur. Ia terletak di daerah Hulu Selangor iaitu di Kuala Kubu Baru yang berhampiran Kampung Pertak, Selangor. Line up for today, Ayu selaku gogo, aku, Xue Li & sweeper my bro, Arip! Perjalanan ke Bukit Kutu agak mudah pada permulaannya, tetapi selepas melintasi dua buah jambatan besi, kesukaran mula dirasai apabila perlu merentasi bekas laluan balak. Terdapat juga dua buah gua yang dikenali sebagai Gua Air dan Gua Kambing sebelum sampai ke puncak. Perjalanan atau pendakian untuk sampai ke puncak Bukit Kutu mengambil masa lebih kurang kira-kira empat jam perjalanan yang bermula melalui kawasan perkampungan orang Asli pertak penempatan baharu Kampung Orang Asli Simpang, tidak jauh dari Empangan Hulu Selangor. ...
Assalamualaikum Harini kami nak hike ke Bukit 527, Sepang. Bukit 527 (atau “Peak 527”) terletak di Sepang, Selangor. Lebih spesifiknya dekat kawasan Bandar Baru Salak Tinggi / Salak Perdana. “Exploring the world together, one hills at a time.” “Started young, born to climb.” “Raising a wild soul, one trail at a time.” “Some of the best childhood memories are made on the trail.” Pemandangan dari puncak boleh nampak kawasan sekeliling Salak Perdana & bandar Baru Salak Tinggi. View macam dekat Bukit Sri Bintang pun ada. Hahaaa /sri-bintang-hill-20.html#google_vignette Elok datang pagi, udara lebih sejuk, laluan kurang ramai, dan nampakkan pemandangan yang jelas (tak kabur sebab kabus/haze). Trail tanah merah dan laluan boleh jadi sangat licin bila hujan. Kasut yang ada grip dan pakaian yang sesuai sangat membantu. Bawa air yang mencukupi & sedikit kudapan, nak hiking kadang rasa haus cepat terutama bila ikut laluan curam. Kat puncak macam-macam ada. Siap ada kerusi meja unt...
Cewah... Seronokkan? Lama x beraktiviti masuk gua n berakit di air putih. Hehe... Teruskan! I like :)
ReplyDeletetak pernah buat rafting lagi.. but seem interesting ya! =)
ReplyDelete