Taj Mahal, Agra India



Assalamualaikum

Panasnya Agra hari ini seolah membakar kulit, tapi tidak mampu menandingi hangatnya kisah cinta yang lahir di sini.

Di bawah terik matahari dan langit berdebu, aku berdiri di hadapan Taj Mahal, monumen yang bukan sekadar batu dan marmar putih, tapi bukti bahawa cinta sejati mampu melawan masa.

Setiap ukiran halus di dindingnya, setiap batu permata yang bersinar samar di bawah cahaya matahari, seolah berbisik tentang rindu yang tak pernah padam.

Shah Jahan membina istana untuk cinta yang sudah tiada, dan hari ini, ratusan tahun kemudian, dunia masih datang untuk merasai getar cinta itu.



Taj Mahal ialah salah satu monumen paling terkenal di dunia dan menjadi lambang cinta abadi. Taj Mahal terletak di Agra, India, dan dibina oleh Mughal Emperor Shah Jahan untuk mengenang isterinya yang tercinta, Mumtaz Mahal. Nama sebenarnya ialah Arjumand Banu Begum.



Taj Mahal: Cinta yang Disemadikan di Marmar Putih

Di tebing Sungai Yamuna, berdiri sebuah istana putih yang memantulkan cahaya bulan, Taj Mahal. Ia kelihatan tenang, tapi di balik ketenangan itu tersembunyi kisah cinta yang dilahirkan dari duka yang dalam.

Di sinilah bersemadinya Mumtaz Mahal, permaisuri yang menjadi nafas dan nadi seorang raja, Shah Jahan.

Ketika Mumtaz pergi meninggalkan dunia sewaktu melahirkan anak ke-14 mereka, dunia Shah Jahan turut gelap. Baginya, tanpa Mumtaz, istana tiada makna, takhta tiada seri.

Shah Jahan sangat berdukacita dan dengan hati yang hancur, dia berjanji:


“Aku akan bina sesuatu yang abadi, seindah cintaku padamu.”

 

Pembinaan Taj Mahal bermula pada 1632 iaitu setahun selepas kematian Mumtaz dan siap sepenuhnya sekitar 1653. Ianya mengambil masa lebih 20 tahun. Arkitek utama dalam pembinaan ini adalah Ustaz Ahmad Lahauri. Pekerjanya lebih daripada 20,000 tukang tangan halus dan seniman dari India, Persia, Turki dan Asia Tengah.

Bahan utamanya dibuat daripada Marmar putih dari Makrana, Rajasthan, disertakan batu Permata dari Punjab. Jed dan hablur dari China. Firus dari Tibet. Lazuardi dari Afghanistan. Nilam dari Sri Lanka. Kamelian dari Arab.

Ciri Seni Binanya adalah gabungan gaya Islamik, Parsi, Turki dan India. Ayat Al-Quran diukir indah di dinding marmar. Simetrinya sempurna dan setiap sisi hampir identik. Ia dikelilingi taman besar yang dibahagi empat (dipanggil Charbagh), melambangkan syurga dalam konsep Islam.


Kisah Tragis

Shah Jahan mempunyai empat orang anak lelaki yang semuanya bercita-cita besar:

  1. Dara Shikoh – anak sulung, cendekiawan dan pewaris pilihan Shah Jahan.

  2. Shah Shuja – Gabenor Bengal.

  3. Aurangzeb – sangat tegas, taat agama, dan berjiwa tentera.

  4. Murad Baksh – anak bongsu, juga berjiwa kuat.



Selepas Mumtaz Mahal meninggal, Shah Jahan menjadi semakin murung dan kurang aktif memerintah. Anak-anaknya mula berebut kuasa kerana mereka tahu ayah mereka sudah uzur.




Pada tahun 1657, Shah Jahan jatuh sakit. Empat anak lelakinya segera berperang sesama sendiri untuk merebut takhta Mughal. Shah Jahan mahukan Dara Shikoh menggantikan dia kerana Dara lebih lembut dan berpandangan terbuka. Tapi Aurangzeb melihat Dara sebagai ancaman dan juga tidak setuju dengan pemikiran Dara yang terlalu liberal terhadap agama.

Rampasan kuasa telah dilakukan oleh Aurangzeb. Aurangzeb menewaskan abang-abangnya satu persatu menyebabkan Shah Shuja lari ke Burma. Manakala Murad Baksh ditipu dan dibunuh. Dara Shikoh pula ditangkap dan dihukum mati atas tuduhan murtad. Selepas itu, Aurangzeb menggulingkan ayahnya sendiri, Shah Jahan dan memenjarakannya di Red Fort, Agra, dari tahun 1658 hingga 1666 iaoitu selama 8 tahun.

Pada akhir hidup Shah Jahan, beliau hidup dalam tahanan rumah dengan seorang anak perempuannya, Jahanara Begum. Dari tingkap penjaranya, dia hanya mampu melihat Taj Mahal dari kejauhan, tempat isterinya disemadikan. Setiap hari dia memandang makam isterinya dari kejauhan tidak lagi sebagai maharaja, tapi sebagai lelaki tua yang menanggung rindu.

Apabila ajal menjemput, dia dibaringkan di sebelah Mumtaz, di bawah kubah yang dibinanya sendiri. Dan buat pertama kalinya selepas bertahun-tahun, mereka bersatu semula bukan di istana, tapi di syurga cinta abadi.

“Cinta sejati tidak selalu berakhir dengan bahagia. Kadang, ia kekal dalam bentuk keabadian yang sunyi.”


Anaknya menggulingkan dia kerana kuasa dan perbezaan pandangan agama, walaupun mereka keluarga. Tragisnya monumen cinta paling indah di dunia terhasil daripada kisah kehilangan dan pengkhianatan darah daging sendiri.

Kini Taj Mahal diiktiraf sebagai Salah satu daripada 7 Keajaiban Dunia Baharu (2007) dan juga Tapak Warisan Dunia UNESCO (1983). Setiap tahun, lebih 7 juta pelawat dari seluruh dunia datang menyaksikan keindahannya.


Seni halus di dinding Taj Mahal :

  1. Inlay batu permata (Pietra Dura / Parchin Kari)

    • Teknik ini berasal dari Itali tapi disempurnakan oleh tukang Mughal.

    • Setiap bunga, daun dan ayat Al-Quran pada dinding bukan dilukis — tapi dibentuk dengan menyisipkan batu permata sebenar ke dalam marmar putih.

    • Batu yang digunakan termasuk:

      • Jade (China)

      • Turquoise (Tibet)

      • Lapis lazuli (Afghanistan)

      • Coral dan onyx (India)

      • Amethyst (Persia)

    • Setiap helai kelopak bunga diukir dengan tangan, dan disusun dengan simetri sempurna.

  2. Kaligrafi Al-Quran

    • Diukir oleh Amanat Khan, kaligrafer istana yang masyhur.

    • Ayat-ayat Al-Quran menghiasi pintu gerbang dan dinding, semuanya berkisar tentang cinta, syurga, dan keabadian jiwa.

    • Menariknya, tulisan di bahagian atas dibuat lebih besar sedikit supaya kelihatan sama besar dari bawah — permainan optik yang sangat halus.

  3. Simetri & cahaya

    • Setiap corak, taman dan kubah disusun dengan kesempurnaan geometri.

    • Bila cahaya matahari atau bulan jatuh ke marmar putih, batu permata dalam ukiran itu berkilau halus, seolah-olah bangunan itu hidup dengan cahaya cinta.



Fakta menarik:

Jika kau pandang dekat ukiran bunga di dinding, kau akan nampak tiada satu pun bunga yang sama.

Setiapnya unik, seolah menggambarkan bahawa setiap cinta juga berbeza, tapi sama indahnya.


Di pintu masuk, semua pelawat menerima sepasang sarung kasut pakai buang. Anda perlu memakainya, atau berjalan tanpa alas kaki jika anda merancang untuk masuk ke dalam Taj. Ini adalah salah satu usaha untuk melindungi lantai marmarnya.


Reality vs Expectation!


Kat sini bersepah photoghapher yang akan approach korang untuk ambil servis dorang. Korang kena pandai nego la. Ni sis dah la mudah terpengaruh. hahaaa


Sis pun ambil la sorang. Kena bayar lebih kurang 1,600 rupee jugak. Kalau convert lebih kurang RM80. Fuhhh.... Tapi sebab dia boleh shoot gambar tak de orang kat tengah-tengah ni tu yang sis ambil. hahaa... Dia siap halau orang-orang kat tepi tu semua! 


So dah ambil photog, sis posing je la. Tapi gambar dia biasa-biasa je pun. Hahaaaa


Kubah marmar berbentuk bawang besar di bahagian tengah bercahaya di bawah sinar matahari, manakala empat menara putih di setiap sisi mencetuskan keseimbangan dan keharmonian ideal.


Taman rekreasi seluas 300 meter x 300 meter dengan lorong-lorong hiasan bunga. Terdapat empat charbagh yang melambangkan empat sungai utama di India yang mengalir dari syurga.


Taj Mahal merupakan sebuah kompleks bersepadu iaitu merangkumi bahagian makam, dewan, taman rekreasi, masjid, menara tinjau dan lain-lain.


Bangunan ini dikatakan 'permata seni bina Islam'.


Taj Mahal kelihatan sepenuhnya berbeza dengan perubahan cahaya. Ia berwarna putih-keperakan atau merah jambu pudar pada waktu subuh. Apabila matahari terbenam, ia berubah menjadi warna kuning.



Makam Shah dan isterinya adalah privasi dan terletak di bawah tanah. Di atas adalah replika sahaja.

Segala-galanya dihiasi dengan bunga-bunga kecil dan anggur halus yang diperbuat daripada batu berwarna-warni. Ketukangannya adalah luar biasa. Ia cantik tetapi tidak dibenarkan mangambil foto dan jika anda cuba melakukannya, pengawal akan meniup wisel dan memarahi anda.





Function jugak pakai selendang panjang ni boleh berlindung dari matahari terik.. heheeee



Keep hydrated, guys Agra’s heat is no joke!


Pintu hadapan Taj Mahal dipanggil Great Gate atau Darwaza-i Rauza


the gate of the mausoleum



Tulisan di pintu utama dan di sekeliling kubah Taj Mahal ialah ayat-ayat dari Al-Quran, kebanyakannya mengenai syurga dan keabadian jiwa.

Antaranya:

“Wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diredhai. Maka masuklah ke dalam golongan hamba-Ku, dan masuklah ke dalam syurga-Ku.”


— Surah Al-Fajr (89:27–30)

Bahan binaan dibawa dari seluruh Asia dengan menggunakan 1000 ekor gajah. 

28 jenis batu berharga telah digunakan bagi membina Taj Mahal. Kos pembinaan melebihi 32 juta rupee. Kos ini tidaklah banyak ketika itu.


Apabila Taj Mahal siap dibina, Shah Jahan menjatuhkan hukuman pancung ke atas arkitek Ustaz Ahmad Lauhari. Di samping itu, kesemua penukang yang terlibat dalam pembinaan bangunan itu dipotong tangan mereka supaya mereka tidak dapat membina bangunan yang menandingi Taj Mahal.

Namun, dakwaan ini masih dipertikaikan kerana Shah Jahan seorang yang 'sentimental' dan tidak ada bukti kezalimannya.


Pintu masuk ke Taj Mahal dibuka dari matahari terbit sehingga matahari terbenam kecuali pada hari Jumaat di mana ia dibuka hanya untuk orang Islam menunaikan sembahyang Jumaat di masjid yang bersebelahan dengan bangunan utama.


Taj Mahal nampak begitu indah sewaktu matahari terbit dan matahari terbenam.

Elakkan datang ke sini pada musim panas terutamanya dari April hingga Julai kerana bahang panasnya dengan suhu boleh mencecah sehingga 46 darjah Celsius.


 



Macam ni la pembuatan dinding taj mahal tu setiap batu permata diukir satu persatu dan ditampal di marmar. Memang selayaknya dipanggil wonder of the world! 

Sis sangat-sangat kagum!

Sekarang tinggal sangat sedikit sahaja pengukir asli seni inlay Taj Mahal (pietra dura atau dalam bahasa tempatan disebut parchin kari) yang masih hidup dan mereka kebanyakannya menetap di Agra, di kawasan berhampiran Taj Mahal.

Ramai di antara mereka ialah keturunan terus tukang dan seniman asal yang membina Taj Mahal pada abad ke-17. Tapi sayangnya, seni halus tu semakin hilang ditelan masa, sebab tak ramai anak muda nak teruskan warisan ni kerana ia perlukan ketelitian, kesabaran, dan masa berbulan-bulan untuk siapkan satu ukiran kecil saja.


Fakta menarik:

  • Seni inlay Taj Mahal guna lebih 30 jenis batu permata dan semi-precious stones.

  • Pengukir lama diajar cara memotong batu dengan tangan dan menyusun corak bunga yang halus di atas marmar.

  • Hari ini, cuma beberapa keluarga pengukir masih meneruskan tradisi tu, dan hasil kerja mereka biasanya dijual di kedai-kedai kecil sekitar Agra, bukan lagi untuk istana, tapi untuk kenangan pelancong.



Setiap bunga, daun, dan corak di dinding Taj Mahal dibentuk dengan tangan, satu demi satu, guna teknik inlay batu permata (pietra dura). Bukan cat, tapi batu sebenar yang ditanam ke dalam marmar putih. 

Gila halus seni dia!

Harga jualan dia pun bukan murah untuk setiap souvenir batu marmar ni. Sis mampu tengok je lah sambil mengangumi seni halus tangan ni.



In a nutshell, finally tick off 1 of the 7 wonders of the world!








Comments

Popular posts from this blog

Part 1 : Pendakian ke Kem Baha

BAHASA HIKERS

Jade Dragon Snow Mountain (JDSM)

Gunung Silipat, Betong Thailand

Hiking Bukit 527, Sepang

Taman Persahabatan Jepun

The Jerai Hill Resort, Gunung Jerai

Bukit Marak, Kelantan